5 rzeczy, których nauczyłam się na studiach

Studia, studia i po studiach. 21 września obroniłam pracę magisterską, a teraz zaczynam dorosłe życie. Czas minął bardzo szybko. Nastał czas do przemyśleń na temat studiów. To czy warto iść na studia jest odrębną rzeczą, której tu nie poruszę. Jednak oprócz negatywnych wspomnień było również wiele pozytywnych rzeczy, które wiążą się ze studiami. Na pewno okres ten nie uważam za zbyt udany, jednak są pewne kwestie, które zmieniły mój puntk widzenia i pozwoliły mi zobaczyć jak wygląda prawdziwe życie.

Papierologia

Studia to zaczątki dorosłości, tu nikt za Ciebie nie załatwi formalności związanych z płatnościami, składaniem dokumentów, zapisaniem się na przedmioty czy jakąkolwiek sprawą, bez której nie przejdziesz na następny semestr. Dorosłe życie też się w większości składa z wypełniania, podpisywania dokumentów, a studia to taki początek, w którym musisz się nauczyć zdobywać informację, bo czasem samo zajście do dziekanatu nie rozwiąże twojego problemu.

Nie ma rzeczy nie do zdania

Jak zaczyna się studia i przegląda się forum lub rozmawia z ludźmi, zawsze się znajdą osoby, które twierdzą, że dany przedmiot jest bardzo ciężki i jego zdanie graniczy z cudem. Argumentacja jest taka, że wykładowca nie umie przekazać wiedzy, ogólnie temat jest trudny, ciężki i nie wiadomo co jeszcze. Prawda jest taka, że osoby które tak mówią często nie chodziły na zajęcia i olewały przedmiot a potem budziły się z ręką w nocniku. Nie ma kolosów, egzaminów czy obron nie do zdania, no chyba że mocno podpadniesz jakiemuś wykładowcy i on się będzie mścił, ale wtedy to jest też twoja wina.

Najważniejsi są ludzie

Czas studiów to okres, w którym najbardziej liczą się nowe znajomości. Nie mam tu na myśli wspólnego imprezowania i picia do białego rana. Jednak ludzi, z którymi prowadzimy wspólne projekty, uczymy się i spotkamy kulturalnie na jedno, dwa piwka. Warto poznawać ludzi, bo nigdy się nie wiesz kiedy dana znajomość może pomóc nam w jakiejś sytuacji. A networking jest bardzo ważną umiejętnością, którą należy się nauczyć tym bardziej w dzisiejszych czasach. Studia to bardzo dobry moment na rozwinięcie tej umiejętności. Na swoich studiach poznałam bardzo fajne osoby, a do tego ambitne. Wiadomo, że wśród nich są też obiboki, ale ich lepiej unikać.

Samodzielność

Po wyprowadzce do Warszawy moje życie się zmieniło i zaczęłam być odpowiedzialna za siebie. Wszystko zależało ode mnie. To czy będę jeść, a jeśli tak co i kiedy. Musiałam pamiętać o płatnościach, przygotowywać się do zajęć. Ponieważ nikt nade mną nie czuwał, nikt mnie nie upominał, że jutro jest kolokwium a jeszcze nie umiem wystarczająco dobrze. Ode mnie zależało praktycznie wszystko. Wiadomo, że zawsze mogłam zadzwonić do mamy i spytać o radę, ale był czas aby zacząć podejmować decyzje samodzielnie. Studia poza miejscem zamieszkania uczą naprawdę dużo. Musisz mieć samokontrolę i wybierać co jest dla ciebie dobre a co nie. Ty decydujesz czy idziesz na imprezę czy się uczysz. Dodatkowo mieszkając w domu rodzinnym było dużo udogodnień takich jak obiady, czy też nie musiałam się martwić o pieniądze mimo, że od zawsze byłam oszczędna.

Rozwój osobisty

Dużo się teraz mówi o rozwoju osobistym. Ma on dużo przeciwników jak i osób uważających to za jedną z najważniejszych rzeczy w naszym życiu. Do mnie dotarło to jak ważny jest rozwój w momencie, gdy nie udało mi się wygrać konkursu, ponieważ nie miałam umiejętności miękkich (takich jak np.: prezencja), nie miałam zielonego pojęcia o sprzedaży, ani nie miałam pewności siebie. Był to dla mnie spory cios, z którym pogodziłam się dopiero po 6 miesiącach. Wtedy dotarło do mnie jak bardzo ważny jest rozwój w naszym życiu. Wtedy też trafiłam na pewnego trenera, coacha, który uświadomił bardzo dużo. I od tej pory całkiem inaczej patrzę na świat i to co i kto mnie otacza.

 

Od ciebie zależy jak wykorzystasz czas na studiach. Ja bardzo późno zabrałam się za wykorzystanie tego czasu i z powodu strachu nie wykorzystałam możliwości wyjazdu na Erasmusa, czego żałuję. Nie pozwól na to by strach z Tobą wygrał. Czas zakasać rękawy i zabrać się do działania. Studia to może być bardzo dobry okres w życiu, o ile sam o to zadbasz.

Skomentuj

